Onrust slimme meters

Er is de laatste tijd veel berichtgeving geweest over meetafwijkingen in ‘slimme’ meters. In de praktijk lijkt het echter enorm mee te vallen. Wat kun je zelf doen?

SlimmemeterNetbeheer Nederland (de samenwerking van netbeheerbedrijven waaronder ook die in onze regio, Enexis) heeft een lijst gepubliceerd met meters die in uitzonderlijke omstandigheden verkeerde verbruikswaarden kunnen registreren. Dit kan tot een te hoge of te lage energierekening leiden.

Wat kun je doen als je wilt uitzoeken of dit mogelijk jouw meter betreft:

  1. Hier het artikel waarin de typenummers van de “verdachte” meters staan. Onder aan de link kun je ook doorklikken naar de plaatjes van de verdachte meters. Staat jouw meter er niet bij, dan is er niks aan de hand. Staat jouw meter er wel bij ga dan verder.
  2. Heb je een ‘verdachte’ meter, controleer dan of er sprake is van een vreemde meterstand. Dat is lastig: het gelinkte artikel geeft je aanwijzingen hoe je dat kunt proberen met behulp van het Nibud. Hier de pagina van Enexis over wat te doen (kijk onder “Kan mijn meter de oorzaak zijn van mijn hoge(re) elektriciteitsverbruik?”).  Je zou ook je jaarverbruik voor en na de plaatsing van de slimme meter kunnen vergelijken; en dit “compenseren” voor de productie van je zonnepanelen in de betreffende periodes. Dat is een wat lastig klusje. Zeker als je ook aan de slag bent gegaan met energiebesparing (betere huishoudapparatuur, ledverlichting enz.) krijg je een vertekend beeld.

In de praktijk valt het enorm mee, dus maak je niet onnodig ongerust. Mocht je serieuze reden tot twijfel aan je meterstanden hebben dan kun je contact opnemen: marnix_email.

De netbeheerders hebben nu wel een vertrouwensprobleem, want men kan een verkeerde meterstand ook niet helemaal uitsluiten. Dus dit verhaal wordt wellicht vervolgd…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *