Stel jouw vraag
Terug naar overzicht
energierekening

Slim laden: de drie vormen van laden

Door slim te laden met dynamische tarieven en eigen zonne-energie kun je tot wel 50% van je laadkosten besparen (deel 2)

In het vorige artikel hebben we gekeken naar de voordelen van slim laden. In dit artikel leggen we uit hoe dat in z’n werk gaat.


De auto en laadpaal overleggen samen over het vraag en aanbod. Beide kanten kunnen aangeven of er geladen moet worden en zo ja, met welk vermogen. Aan beide kanten kan dus bijgestuurd worden.

Voor slim laden is vaak een extra dienstverlener nodig. Energieleveranciers helpen klanten graag met slim energiegebruik. Sommige auto's of laadpalen kunnen zelf ook slim laden op basis van zonnestroom- of energieprijs. Tot slot kan je de slimme aansturing zelf inrichten met een eigen smart home systeem zoals Home Assistant. Dit laatste is redelijk specialistisch en bewaren we voor een andere keer.

Handgestuurd

Mensen zijn best slim en dus prima in staat om op het juiste moment de stekker er in te steken. Door te kijken naar de stroomprijzen en weersverwachting van de volgende dag kan je een inschatting maken wanneer de beste tijd is om de auto op te laden. Hiervoor moet je wel thuis zijn en op het juiste moment acteren. Daarom is handmatig slim laden minder betrouwbaar en effectief dan automatisering via de auto of laadpaal.

Advies: door over te stappen naar een dynamisch energiecontract en s’avonds na 8 uur of in het weekend als de zon schijnt de stekker er in te steken kan al veel geld bespaard worden en het kost niks. We kunnen dit iedereen met een eigen laadpaal aanbevelen.




Laadpaalgestuurd

Een slimme laadpaal die verbonden is met het internet kan door de dienstverlener aangestuurd worden om te gaan laden op het juiste moment. Stekker en Tibber zijn de twee grote dienstverleners op dit gebied en kunnen (vaak specifieke) laadpalen van bijvoorbeeld Charge, EV Box en Wallbox aansturen. Tibber biedt ook een dongel aan voor de P1 meter aan om het laden te starten als er zonnestroom over is. Zonneplan biedt een eigen laadpaal aan, maar of je met je laadpaal vast wilt zitten aan een energieleverancier is maar de vraag.

Sommige laadpalen zoals Zappi van MyEnergi of de EV Charger van SolarEdge kunnen zelfstandig werken en laden op basis van overtollige zonneenergie of dynamische tarieven.

Advies: Een slimme laadpaal die zelfstandig overtollige zonne-energie naar de auto kan sturen is het meest betrouwbaar. Een laadpaal die op afstand aangestuurd kan worden is handig, maar door afhankelijkheden van derden is het niet gegarandeerd dat het altijd blijft werken, of ben je gebonden aan energieleveranciers die de laadpaal ondersteunen.

Een laadpaal die het OCPP * protocol ondersteunt heeft vaak redelijke integratiemogelijkheden.




Auto-gestuurd

Steeds meer auto's hebben een internetverbinding en app waarmee laden geregeld kan worden. De auto zelf heeft vaak alleen een laadschema waarmee de laadtijd ingesteld kan worden. Externe diensten zoals een energieleverancier of 3rd party app zijn nodig om de auto te laden op basis van stroomprijs en eigen zonne-energie. De externe dienst bepaalt in dit geval het laadgedrag van de auto.

Veel populaire merken zoals Ford, Volkswagen, BMW, Tesla en Polestar hebben auto’s met internetverbinding. Sommige modellen van Hyundai kunnen zelfstandig slim laden op basis van dynamische tarieven. Misschien iets om op te letten bij de aanschaf!

Advies: Als een slimme laadpaal niet mogelijk is kan bij de aanschaf van een (tweedehands) EV gekeken worden of er slimme laaddiensten zijn die met de auto kunnen communiceren. Een slimme laadpaal is vaak handiger omdat het de keuzes uit auto's niet beperkt.




OCPP * : Open Charge Point Protocol is een internationale communicatie standaard voor laadinfrastructuur. Een leuk feitje is dat het in Nederland ontwikkeld is.

Deel dit artikel