Stel jouw vraag
Terug naar overzicht
energierekening
stroomvoorziening voor electrisch rijden

Slim laden: rijdt als een zonnetje

Door slim te laden met dynamische tarieven en eigen zonne-energie kun je tot wel 50% van je laadkosten besparen

Introductie

Een elektrische auto opladen kost veel stroom, vergelijkbaar met het wekelijkse verbruik van een gemiddeld huishouden. Afhankelijk van het woon-werkverkeer moet een auto gemiddeld één tot drie keer per week opgeladen worden. Wanneer dat precies gebeurt is flexibel. Deze flexibiliteit kan gebruikt worden om kosten te besparen.

Slim laden gebeurt doorgaans op basis van:

  • De stroomprijs: Met een dynamisch energiecontract kun je de auto opladen op de momenten dat de stroom het goedkoopst is.
  • Eigen zonne-energie: Door de auto op te laden wanneer je zonnepanelen energie opwekken, kun je je eigen verbruik verhogen en bespaar je op je energierekening. Dit is nu al interessant en wordt nog voordeliger nu de salderingsregeling is afgeschaft.

De afgelopen jaren zijn zowel auto's als laadpalen slimmer geworden. Integratie en samenwerking tussen bedrijven en apparaten blijft een uitdaging. In dit artikel bekijken we de verschillende opties van slim laden.

Wat levert het op?

We gaan uit van een volledig elektrische auto, 15,000km per jaar en 100% gebruik van een eigen laadpaal. Voor het rekenvoorbeeld van de ANWB kost elektrisch rijden gemiddeld €0,04 per km, wat met een gemiddelde kWh prijs van €0,28 neerkomt op €642 per jaar. (https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/kosten/wat-kost-elektrisch-laden) (1)

Dynamische Tarieven:
Met een dynamisch energiecontract kun je besparen door te laden op momenten dat de stroomprijs laag is. Volgens de ANWB kan dit een besparing van 30% opleveren ten opzichte van een vast tarief. We gaan uit van een voorzichtige besparing van 25% op de jaarlijkse laadkosten.

Zonne-Energie:
Als de salderingsregeling afgeschaft wordt, loont het om zo veel mogelijk zonnestroom zelf (nuttig) te gebruiken. Bij een vast energiecontract met teruglever-vergoeding loont het nu al om zonne-energie zelf te gebruiken.
Hoeveel bespaard kan worden na afschaf van de saldering is sterk afhankelijk van hoe vaak de auto overdag op de oprit staat. Er zijn nog geen algemeen geaccepteerde cijfers. Initiële schattingen variëren tussen de 20% tot 50%. We gaan ook hier uit van een voorzichtige besparing van 25% op de jaarlijkse laadkosten. (2)

Onbalans Markt
Laden op basis van de onbalansmarkt kan geld opleveren, maar de markt is erg onvoorspelbaar. Claims op basis van het afgelopen jaar zijn door wijzigend beleid en het toenemende aantal handelaars niet meer representatief. Daarom beschouwen we laden op basis van de onbalansmarkt als een potentieel leuk extraatje maar nemen we het verder niet mee.

Conclusie

Door slim te laden met dynamische tarieven en eigen zonne-energie kun je tot wel 50% van je laadkosten besparen. Voor een gemiddelde rijder met 15.000 km per jaar komt dit neer op een besparing van €321 per jaar (na afschaf van de salderingsregeling). Zelfs als je minder kilometers rijdt of een deel van de tijd bij een publieke laadpaal laadt, kun je nog steeds aanzienlijk besparen.

Kortom: Slim laden is een slimme keuze voor iedereen met een elektrische auto en een eigen laadpaal!
In een volgend artikel gaan we in op de verschillende technieken.


Noten:

  1. Het gaat hier om een rekenvoorbeeld. Als je de helft van de kilometers rijdt, maak je (ongeveer) de helft van de kosten en valt er (ongeveer) de helft te besparen.
  2. Uitgaande van €0,28 per kWh (€0,13 energie belasting + €0,15 kale energie prijs). Minimaal terugleveren vergoeding is 50% kale energieprijs (€0,08) wat meer komt op 35% van het volledige inkooptarief.
Bron: Tibber.com





Deel dit artikel