“Uiteindelijk was het snel geregeld”

‘Wordt het geen tijd om zonnepanelen te nemen?’, vroeg de echtgenote van Robert Cullen zo’n vier jaar geleden. Robert hield de boot af, tot er een folder van 040energie in de bus viel, met een uitnodiging voor een online presentatie over zonnepanelen. Dat bracht de boel in een stroomversnelling. ‘Uiteindelijk was het allemaal snel geregeld. Sinds februari voorzien we in onze eigen behoefte aan elektriciteit.’

Robert en zijn vrouw bewonen een bungalow in Blixembosch. Robert: ‘Mijn vrouw wilde al langer zonnepanelen. Niet om geld te besparen, maar voor de aarde en de generatie na ons. Ik was minder enthousiast. Het leek me een hoop gedoe en ik had nog veel te doen in het huis en de tuin. Maar misschien nog wel belangrijker: we wonen in een huis dat met zorg is ontworpen en we vinden zonnepanelen in het zicht lelijk. Daarom schoof ik het voor me uit.’

Foldertje
Dat veranderde door een foldertje van 040Energie dat op de mat plofte. Daarin werd een online informatiebijeenkomst over zonnepanelen aangekondigd. Die heb ik gevolgd. De uitleg was heel toegankelijk. Bovendien werd verteld dat je voor een paar tientjes een schouw kon laten uitvoeren. Een schouwmeester van 040energie komt dan kijken en brengt advies uit. Dat sprak me aan, want die schouwmeester heeft geen commercieel belang. Hij is er niet om iets te verkopen, maar kijkt naar jouw wensen.’

De schouwmeesterbeschikte over een handig tooltje. ‘Daarmee kon hij exact bepalen hoeveel panelen we konden plaatsen, hoe we ze het beste konden oriënteren en wat ze zouden opleveren. En gelukkig kon hij ons ook meedelen dat ze van buitenaf bijna niet zichtbaar zouden zijn. Bovendien gaf hij nuttig advies: installeer niet meer panelen dan je nodig hebt om je eigen energieverbruik op te wekken. Als je energie terug levert aan het net, krijg je daarvoor veel minder terug dan je betaalt als je energie afneemt. Die ‘extra’ panelen verdien je dus niet terug.’

In de presentatie werd gezegd dat bij nieuwe huizen aanpassingen aan de meterkast meestal niet nodig zijn. ‘Ons huis is van 1996, dus dat was goed nieuws. Maar het pakte anders uit, er moest wel degelijk wat aan gebeuren. Er zat bijvoorbeeld geen hoofdschakelaar in onze meterkast. Dat maakte de aanschaf een paar honderd euro duurder. Jammer, maar voor ons niet overkomelijk.’ Ook de kabel die van de zonnepanelen naar de converter in de garage (zie foto) loopt, maakt het huis er niet mooier op, vindt Robert. ‘Maar al met al zijn we heel tevreden. De panelen zijn uiteindelijk snel gelegd.’

Steentje bijdragen
Op het dak van zijn bungalow liggen nu elf panelen. ‘Mochten we ooit een elektrische auto aanschaffen, dan is er ruimte voor meer.’ Als hem wordt gevraagd wat de terugverdientijd van de installatie is, moet hij het antwoord schuldig blijven. ‘Het interesseert me ook niet zo. Als je een terugverdientijd berekent, moet je allerlei aannames doen, bijvoorbeeld over de energieprijs in de toekomst en wat het kabinet beslist. Niemand weet dat precies. Wij hebben deze panelen geplaatst omdat we ons steentje willen bijdragen aan duurzaamheid.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *