Elektrisch rijden en stroomvoorziening thuis

Stroomvoorziening en elektrisch rijden

Dankzij extra overheidssubsidie wordt een elektrische auto aanschaffen aantrekkelijker. Maar hoe zit het met laden en de stroomvoorziening thuis?

Hoe zit ’t met mijn stroomvoorziening thuis?

Door Gé de Jong, lid en vrijwilliger 040energie

Elektrisch rijden en stroomvoorziening thuisMede gedreven door de nieuwe subsidie (€ 4000) vanuit de overheid voor de aanschaf van een elektrische auto (EV) heb ik besloten een Renault ZOE aan te schaffen.

Ik moet nog zeker tot oktober wachten alvorens ik er in kan rijden. Alle tijd om dus mij te laten informeren omtrent mijn stroomvoorziening in relatie tot het opladen van de auto.

Thuis laden

Ik heb ervoor gekozen dat ik de auto in circa 6 uurtjes (11kW per uur) geheel vol kan krijgen. Oftewel ’s avonds thuiskomen van een verre rit, de volgende ochtend weer een volle batterij. De minimale voorwaarde is dat je dan over een stroomaansluiting beschikt van 3x 25A. We koken en bakken elektrisch. Ons huishouden gebruikt verder nogal wat stroom. Wat als we binnen afzienbare tijd voor een warmtepomp moeten gaan? Is het dan niet beter om een 3x 35A stroomaansluiting te hebben?

3x 25A of 3x 35A?

Telefonisch overleg met Enexis Eindhoven levert me op dat 3x 25A zeker voldoende zal zijn (zolang er geen warmtepomp is). Wellicht een keer bij toeval – alle apparaten tegelijk in huis aan – een extra stroomstoring, maar dat vindt Enexis geen probleem.

Daarnaast bleek aan de ugraden van mijn stroomvoorziening naar 3x 35A een fors prijskaartje ‘vast recht’ te zijn verbonden. Circa € 50 per maand meer aan kosten.

slimme meter en elektrisch rijdenOverleg met de installateur van de laadpaal leidde tot de oplossing. In de laadpaal komt ‘slimme software Dynamic Balancing’ die tijdens het opladen verbinding houdt met de slimme meter, en bij maximale belasting van het netwerk automatisch de oplaadcapaciteit naar de auto wat aanpast. Ik verdien deze optie in 4 maanden terug. En hoef me nergens zorgen te maken m.b.t. mijn huidige aansluiting van 3x 25A.

Reactie energiebedrijf

Naar Enexis heb ik een klachtenbrief gestuurd. Het is op z’n zachtst gezegd vreemd dat de landelijke overheid particulieren stimuleert om te verduurzamen, waardoor het stroomverbruik structureel toeneemt terwijl een semi-overheidsbedrijf voor een ‘noodzakelijke’ simpele upgrade van de meterkast jaarlijks ruim € 600 vraagt.

Een oude bestaande regeling die volstrekt niet past bij de verduurzaming die we allen nastreven. Je zou kunnen zeggen dat een gemiddelde besparingsmaatregel bij een particulier (isolatie, panelen, …..) gewoon teniet wordt gedaan.

De reactie van Enexis. “Oh, het is niet echt een klacht, het gaat om bijstelling van het beleid. Daar zijn we mee bezig. En zo onlogisch is het toch niet. Door alle verduurzaming moet het elektriciteitsnet in Nederland worden aangepast”.

Hoe mooi kan je oud en nieuw beleid ff bij elkaar brengen. Diepe zucht!

Ik heb de voorzitter van 040 gevraagd dit thema mee te nemen naar ‘overkoepelende organen’ waarin 040energie is vertegenwoordigd zoals HIER OPGEWEKT.

Zin om mee te denken?

040energie streeft naar een discussie met netbeheerders, overheid, andere belanghebbenden en oplossingsaanbieders om tot redelijke tarieven en goede technische oplossingen te komen.

Wellicht voel je je aangesproken door de tarievenproblematiek en de ontwikkeling naar een steeds zwaarder belaste elektrische aansluiting? Wil je hier in het kader van belangenvertegenwoordiging of het vinden van praktische oplossingen wat aan doen? Neem dan contact op met: marnix.vlot (at) 040energie.nl

3 gedachten over “Stroomvoorziening en elektrisch rijden

  1. Guido

    Er is ook goede lader waar Dynamic Balancing al standaard in zit en die ook nog eens het netwerk ontlast als je zelf PV-panelen hebt. Zeker interessant als straks het salderen komt te vervallen en omdat de meeste EVs al meer dan 300km rijden is dagelijks (in de avond) laden niet meer noodzakelijk en kan naar het weekend en overdag verschoven worden.
    Met normale laders kunt u niet kiezen hoeveel gebruik er wordt gemaakt van uw eigen elektriciteit productie. En dat is waar een slimme zappi lader zich in onderscheidt .De zappi laadt milieubewust en groener door zoveel mogelijk eigen consumptie toe te passen en zo weinig mogelijk uit het stroom net te trekken. Hier zou ook Enexis blij mee moeten zijn.

    Laden in de slimme modus met zoveel mogelijk gebruik van eigen energie, de ECO modus. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Nooit lager dan 1,4kW laden.
    Snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen kan ook. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is. De maximale capaciteit is 22kW

    De lader heeft ook dynamic loadbalancing. Dat wil zeggen dat hij rekening houdt met de maximale capaciteit, de hoofdzekering en andere verbruikers zoals kookplaat, wasmachine enz. Zo wordt je wagen op maximale sterkte opgeladen, zonder dat je ook maar ergens rekening mee hoeft te houden.

  2. Gerrit

    We zitten in een transitiefase van conventioneel naar duurzame energie en duurzaam rijden. Waar nu alles nog “dom & analoog” geregeld is zal in de nabije toekomst “smart & digitaal” geregeld worden. Zoals nu kun je alles gewoon zelf aanzetten maar zal dat in de toekomst geheel semi automatisch en “gedistribueerd” geregeld worden.

    Voorbeeld automatisch en gedistribueerd verdelen CV combiketel.

    Vergelijk het maar even met een combiketel van nu. Deze zal je woning verwarmen maar sta je onder de douche krijg jij warm water terwijl het verwarmen van je woning even stopt. De combi ketel bedient maar 1 warmtevraag, sanitair warm water produceren heeft prioriteit over warm water voor je cv produceren, nooit warmwater én warmte voor cv.

    Zo al het ook gaan met onze elektra verbruik. Er zal een prioriteiten lijst komen en er zal ook rekening gehouden worden of je wel of geen eigen stroom productie hebt zoals zonnepanelen of windmolens.

    Zo zal je met zonnepanelen overdag kunnen wassen en drogen en zal de koelkast/vriezer zich naar maximaal laagste temperatuur koelen om te bufferen voor de avond nacht wanneer er geen zonnestroom meer is. De voorkeur geniet dan ook om overdag te elektrisch te koken.

    De aangesloten elektrische verbruikers zullen met elkaar gaan communiceren en zelf bepalen welke verbruikers voorrang hebben op stroomafname en welke stroomafnemers even in stand-by stand gaan.

    Automatische distributie van een 4 zone inductie kookplaat op 1 fase aansluiting.

    Vergelijk dit maar even met een inductie plaat met 4 kookzones. De huidige inductieplaat kijkt hoeveel stroom er voorhanden is, enkel of meer fase en verdeelt deze over de 4 kookzones. Is de kookplaat maar op 1 fase aangesloten zal de kookplaat automatisch de energievraag over de 4 kookzones distribueren als er meer dan 1 kookzone in gebruik wordt genomen.

    Is er maar 1 kook zone in gebruik krijgt deze zijn energievraag voor de volle 100%. Wordt er een 2e kook zone in gebruik genomen zal de kookplaat de elektriciteitsvraag verdelen over de stroomvraag 50/50. Bij 3 gebruikte kookzones zal dat 33/33/33 zijn en als je alle 4 de kookzones gebruikt zal elke zone 25% van zijn energievraag krijgen.
    Bij dit voorbeeld bestaat er geen prioriteitsregeling zoals dat bij de combiketel wel het geval is.

    Bij smart apparaten zal er wel een prioriteitsregeling zijn. Zo kan ik me voorstellen dat een koelkast/vriezer een lage prioriteit hebben zolang deze genoeg koude buffer heeft opgenomen maar zou door een plots hoge buitentemperatuur of niet goed gesloten deur de koelkast/vriezer teveel koude verliezen zou de koelkast/vriezer automatisch een hogere prioriteit krijgen om de lijst om bederf van voedsel tegen te gaan. Andere smart apparatuur zou tijdelijk in stand-by kunnen gaan zoals wasmachine en droger.

    In boven staand scenario volstaat een 3x 25A aansluiting ook in de toekomst en is een 3x 35A aansluiting niet nodig. Houdt er ook rekening mee dat meerdere EV auto’s in de toekomst de mogelijkheid krijgen om opgeslagen stroom terug te leveren aan je huis en deel uit kunnen maken van een smart grid om stroom te leveren aan het elektriciteitsnet.

    In een smart grid delen stroom verbruikers en accu’s de opgeslagen stroom en leveren die via het elektriciteitsnet daar waar nodig.

  3. Philip Beekman

    Naast Zappi zijn er nog andere merken die dit leveren.

    Inmiddels heb ik tot volle tevredenheid een “Ratio SOLAR BOX”geïnstalleerd. Die werkt onafhankelijk van het internet.
    Het blijkt dat voor de doe-het-zelvers een nog voordeliger oplossing te koop is: “Smart EVSE controller” gebaseerd op open source software.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *