Stel jouw vraag
040energie
stroomvoorziening voor electrisch rijden

Geen steun gemeente voor laden aan huis: oproep aan leden!

Bestuur 040energie | 28 februari 2022

040energie probeert het laden bij eigen huis en met eigen stroom voor zoveel mogelijk mensen in Eindhoven mogelijk te maken. Helaas loopt het stroef met de gemeente. Laten we het erbij zitten of geven we extra gas?

Na een presentatie voor wethouder (Rik Thijs) op 31 januari en de gemeenteraad op 1 februari waarin we onze visie om richting veel kleine laadpalen te werken met kabel over de stoep door een goot of laadpunt ingebouwd in de stoep is het ons gegund om een gesprek te voeren met de gemeenteambtenaren verantwoordelijk voor het laadpalenbeleid en de uitvoering daarvan.

In het gesprek is gebleken dat de gemeente geen capaciteit heeft om nieuwe initiatieven te bekijken – ook de onze niet. Men is al druk genoeg om überhaupt de huidige laadpalen gezet te krijgen (wat klopt). De enige toezegging die 040energie heeft gekregen is dat ze samen met ons over een flink aantal maanden, als er een nieuw “weegkader” is van de VNG om laadoplossingen te kunnen vergelijken, weer zullen benaderen.We hebben wel het Eindhovens Dagblad gehaald.

In onze variant hebben we daar zelfs Allegro niet meer voor nodig. De infrastructuur investeringen zijn super laag en mede als gevolg daarvan zijn de kosten voor de inwoners van Eindhoven ook heel laag.

In de huidige setting hebben we nagenoeg niks van de gemeente te verwachten. Er loopt nog wel een discussie in de gemeenteraad. Dat betekent dat we twee opties hebben:

We laten de huidige gemeente-apathie over ons komen, betalen per jaar zo’n 500 euro extra “belasting” voor het opladen van de auto en maken regelmatig een wandelingetje naar een laadplein in de buurt waar hopelijk plaats is. We hebben vaker een thuisbatterij nodig.

Hierbij nog een link die aangeeft dat wat wij bepleiten (veel kleine laadpunten gecomplementeerd door snelladers) de toekomst is. 

Allegro: de grootste exploitant van de huidige laadpalen stopt er mee. Volgens Allego is de manier van plaatsing, waarbij de gemeente pas laders plaatst na een aanvraag van een vergunning, uit de tijd: “Het is tijd voor een volgende fase en een versnelling. We zijn daarom voorstander van de aanleg van publieke laadpleinen waar meerdere auto’s tegelijk kunnen laden.” 


We komen in actie op landelijk niveau en kijken of we de problemen om deze oplossing verder te bekijken zelf kunnen oplossen. Dit zal een flinke hoeveelheid werk geven. Mensen met serieuze contacten bij bedrijven waar een samenwerking mee moet komen: Enexis, RVO en TKI Urban Energy, elaad, laadpaal service-providers, laadpaal-leveranciers, eventueel uitvoerenden bedrijven van stoepbetegeling, juristen met kennis van maatschappelijke problemen in de openbare ruimte) zijn welkom bij de werkgroep.

Als je kan en wil helpen meld je dan bij marnix.vlot@040energie.nl

Deel dit artikel