Stel een energie vraag!!
Terug naar overzicht
040energie
informatie

Help, ik heb een laadpaal nodig

Mogelijkheden en zaken om rekening mee te houden

Van de redactie | 18-05-2023

Steeds meer mensen gaan over op een elektrische auto en willen een laadpaal aan huis. Ook lijkt het wenselijk om met zonnestroom op te laden. Hierbij leggen we wat mogelijkheden uit en zaken waar je rekening mee moet houden. 

Oplaadsnelheid en netaansluiting

De meeste elektrische auto’s kunnen met wisselstroom minstens 11 kW opladen (ca. 55 km bereik per uur). Dat is best fors: daarmee is zelfs een grote autoaccu van bijna leeg naar bijna vol binnen 6 uur. Hiervoor heb je een 3 x 25 A netaansluiting nodig. Als je die nog niet hebt (1 x 35 A of 1 x 25 A komt veel voor) kun je een verandering aanvragen bij Enexis (kosten ca. € 280). Het kan zijn dat er aanpassingen aan de meterkast nodig zijn. 

Een netaansluiting van 3 x 25 A komt ook van pas als je meer dingen op elektra wil gaan doen in de toekomst (koken, verwarmen met een warmtepomp). Een nog grotere netaansluiting (3 x 35 A) is mogelijk maar is 1100 euro per jaar duurder. Dus dat is bijna nooit aantrekkelijk.

Er zijn elektrische auto’s die met 7,4 kW (enkelfasige) wisselstroom kunnen laden. Dat lukt eigenlijk niet goed met een consumenten netaansluiting: veel meer dan 4,5 tot 6 kW is niet mogelijk. Dat maximum vermogen kan je instellen op de laadpaal of je kan een “load balancing” laadpaal kiezen (lees even verder). Bespreek dit eventueel met de leverancier/installateur.

Het kan zijn dat je het niet nodig vindt om thuis zo snel op te laden en met rustig laden op 3,7 kW (ca. 150 km bereik per 8 uur) genoegen neemt. Elke elektrische auto kan dat. Je hoeft niks te veranderen aan je netaansluiting, tenzij je een 1 x 25 A aansluiting hebt (dat kan zelfs met een 3,7 kW laden krap worden). Een simpele 3,7 kW laadpaal is ook vrij goedkoop. Voor veel “dagelijks” gebruik is 3,7 kW ruim voldoende.

De laadpaal die je koopt moet uiteraard het gewenste laadvermogen kunnen ondersteunen. Vaak kun je het maximale laadvermogen lager instellen om te voorkomen dat je je netaansluiting overbelast.

Nog een tip: kijk op de jaarafrekening van je energieleverancier erachter te komen wat voor netaansluiting je hebt.


Load balancing om de hoofdaansluiting niet over te belasten

Zelfs met een 3 x 25 A netaansluiting, en ook met 3,7 kW op een 1 x 25 A netaansluiting, kan het gebeuren dat de netaansluiting tijdelijk niet voldoende is om zowel de auto als ook andere grote stroomverbruikers (inductiekoken, wasmachine, afwasmachine etc.) tegelijk van stroom te voorzien. Dan kan de hoofdzekering doorbranden en zit je zonder stroom. Om te herstellen moet er dan meestal een gecertificeerde monteur langs komen.

Een laadpaal met “load balancing” meet hoeveel stroom door de netaansluiting gaat. Als dit teveel wordt geeft de laadpaal een signaal aan de auto om minder snel te laden. Zo blijf je altijd binnen het maximum van je netaansluiting.

Load balancing laadpalen zijn wel duurder dan simpele laadpalen, maar het is erg de moeite waard als je snel wilt kunnen laden en niet in het donker wilt komen te zitten. Alleen een 3,7 kW lader kan vaak zonder load balancing op een 3 x 25 A of 1 x 35 A hoofdaansluiting.

Wil je meer lezen over laadpalen en wat ze kunnen is hier een [link].

Laden met zonnezonnestroom

Als je zonnepanelen het lekker doen heb je stroom over die nu aan het net geleverd wordt. Je zou daarmee wellicht je auto willen opladen. Zeker met het oog op de toekomst als je (waarschijnlijk) steeds minder vergoeding krijgt voor teruggeleverde stroom.

Een load balancing laadpaal die daarvoor geschikt is kan meten dat er teruggeleverd wordt door de netaansluiting en besluiten daarmee de auto op te laden. De minimum stroom die een auto nodig heeft om op te laden is 1,2 kW. Dat is voor kleinere zonnepaneleninstallaties heel wat. Dus houdt er rekening mee dat laden met eigen zonnestroom alleen overdag op vrij zonnige dagen gaat gebeuren

Eén van de eerste load balancing laadpalen die ook met zonnepanelen om kan gaan was Zappi, maar er zijn er steeds meer [link1] [link2]. 

Informeer naar de mogelijkheden en de opties die je hebt met de besturingssoftware van je auto en de load balancing laadpaal. Kijk ook even naar de gebruikerswaardering van smartphone app in de app-store. 

Dynamische tarieven

Als je dynamische elektriciteitstarieven hebt kan het lonen op te laden in de uren dat energie van het net het goedkoopst is. Er komen nu laadpalen op de markt die dat ondersteunen, en er zijn ook apps die laadpalen op afstand handig kunnen besturen. Ook de auto laat zich qua laden soms besturen. We gaan er in een toekomstig artikel verder op in.

Energie terugleveren aan het huis?

Veel nieuwe elektrische auto’s hebben een enorme accu waar een huis dagen op zou kunnen draaien. Helaas zijn er nog bijna geen auto’s die ook kunnen terugleveren aan het huis. De zogenaamde Vehicle-to-grid (V2G) laadpalen die terugleveren ondersteunen zijn bijna niet te koop en nog heel duur. 

Laden over de stoep?

Het is in Eindhoven officieel niet toegestaan een kabel over de openbare ruimte (meestal stoep) te leggen. Nogal wat mensen hebben hier geen boodschap aan. 040energie heeft voorstellen gedaan aan de gemeente om dit netjes op te lossen maar de gemeente wil niet helaas meewerken.

Deel dit artikel