Eindhoven, 5 mei 2022
Slim energiebeheer in huis: kan dat en levert het wat op? Jaap Pelt is pionier – en laat zien dat het vandaag al kan. Ons elektriciteitsverbruik heeft iets weg van de curve van een pandemie: hoge pieken en diepe dalen. Hetzelfde geldt voor de uurprijs van elektriciteit voor consumenten met een flexibel tarief: ook die fluctueert flink. Rond het ontbijt en het diner is stroom duur, om drie uur ’s nachts kost hij een stuk minder. Jaap Pelt speelt daar handig op in en bouwde zijn eigen ‘smart grid’. Hij koopt stroom als die het goedkoopst is en bespaart zo honderden euro’s per jaar.
Overdag werkt Jaap als IT’er bij ASML. In zijn vrije tijd speurt hij naar manieren om zijn energieverbruik zo laag en zo goedkoop mogelijk te houden. De resultaten die hij heeft geboekt mag je gerust verbluffend noemen. Jaap heeft een gasloze woning die hij elektrisch verwarmt met een warmtepomp en rijdt een elektrische auto die hij thuis oplaadt. Dat vraagt zelfs met een aardige set van 19 zonnepanelen relatief veel elektriciteit. Desondanks bedroegen zijn totale energiekosten over 2021 niet meer dan vijfhonderd euro. En daarmee rijdt zijn auto ook nog eens ‘voor niks’.
Slim schakelen
Jaap heeft ongekende controle over zijn energieverbruik. Dat is te danken aan het ‘smart grid’ dat hij in zijn woning heeft aangelegd: een energiesysteem dat slim inspeelt op de energietarieven per uur. Jaap: ‘De meeste mensen betalen gedurende de looptijd van hun energiecontract een vaste prijs per kilowattuur, bijvoorbeeld € 0,49. Ik niet. Mijn tarief wisselt per uur. De prijzen worden daags van tevoren bekendgemaakt. Als het hard waait of de zon flink schijnt, wordt de stroom goedkoper omdat er dan veel aanbod is. Als de vraag groot is, bijvoorbeeld rond zes uur ’s avonds als de mensen thuiskomen van het werk, de verwarming aanzetten, een was draaien, gaan koken en hun elektrische auto aan de lader leggen, dan is de stroom duur.’
Slim stroomverbruik
Jaaps woning is opgeleverd in 2019 en heeft geen gasaansluiting. Hij koos doelbewust voor slimme en over het algemeen wat duurdere apparaten zoals een slimme vaatwasser, warmtepomp en EV charger (oplader van de elektrische auto). Als de stroom duur is gaat de warmtepomp in de eco-stand. Als de zonnepanelen stroom over hebben gaat de auto laden. Als hij een was of de vaatwasser wilt draaien, zet hij het apparaat stand-by tot het moment dat de stroom weer goedkoop is. Dan pas schakelt het bewuste apparaat zelf in. ‘De warmtepomp of EV charger even uitzetten is geen probleem. Het is niet zo dat het huis ineens sterk afkoelt of dat de auto zonder stroom komt te zitten. Als het voorverwarmde tapwater op dreigt te raken schakelt de warmtepomp weer in. De auto wordt altijd meteen tot 100 kilometer, opgeladen en de rest wordt aangevuld met goedkope of overtollige stroom. Zo heb ik dat ingesteld.’
Om een smart grid te bouwen moet je over enige technische kennis, tijd en het nodige enthousiasme beschikken, aldus Jaap. ‘Er gaat veel tijd zitten in het uitvogelen wat de mogelijkheden van apparaten zijn en in het goed configureren programmeren van je grid. Maar dat is al aan het gaat veranderen. Als de salderingsregeling ophoudt te bestaan gaat een slimme lader voor je elektrische auto je veel geld besparen. Er komen steeds meer slimme apparaten; denk aan warmtepompen die een bepaald protocol praten en kastjes die communiceren met al je slimme apparaten en slimme meter om en het energieverbruik te managen. Nu zijn ze nog duur, maar als de energieprijzen blijven stijgen worden ze al gauw aantrekkelijk. Over vijf jaar is het allemaal standaard.’
Aanvulling mei 2022: er is recentelijk een verhaal in Eigen Huis Magazine verschenen over dit onderwerp. Klik [hier] om het te lezen.
Uw bericht is verstuurd.